تصویر ثابت


مطالعه موفق با تمرکز

(تمرکز حواس در کلاس)

مطالعه موفق با تمرکز (تمرکز حواس در کلاس)


یکی از شایع ترین مشکلها، عدم تمرکز حواس در

کلاسهای درس، جلسات سخنرانی، سمینارها و

کنفرانس هاست.

بیشتر افراد با آن که با اشتیاق فراوان و تمرکز خوب

سر جلسه حاضر می شوند و به سخنران یا مدرس

گوش می سپارند، پس از چند دقیقه حواسشان

پرت می شود و وقتی به خود می آیند، می بینند

که دقایقی چند گذشته و در این مدت کاملاً در جای

دیگری بوده اند.


شاید در یک جلسه دو ساعته، شما چهل دقیقه با تمرکز عالی

به جذب مشغول باشید و هشتاد دقیقه دیگر را به طور پراکنده

مشغول افکار ذهنی خودتان باشید. اگر شما بتوانید در همان

کلاس، تمامی مطالب را بگیرید، خود باعث می شود که حجم

عمده ای از فعالیت مطالعه شما در منزل کاسته شود. شاید تا

به حال با افرادی برخورد کرده باشید که فقط در کلاس حضور

می یابند و بسیار کم در منزل مطالعه می کنند.

معمولاً شما در این حالت به خود و اطرافیان خود می گویید:

نمی دانم چرا با این که من ساعتها در منزل درس می خوانم

یک دهم آن را هم نمی خواند، همیشه نمره های من از او

کمتر است. شما باید توجه داشته باشید که مدت زمان

مطالعه شما مطلقاً مهم نیست بلکه زمان مطالعه مفید و

متمرکز شماست که مهم است. بسیاری از اوقات شما

ساعتها کتاب به دست دارید و مشغول مطالعه اید اما زمان

مطالعه متمرکز و مفید شما از یک ساعت بیشتر تجاوز

نمی کند.

علاوه بر این، درصد مهم و عمده ای از یادگیری در

کلاس درس صورت می گیرد. شاید خودتان تجربه کرده

باشید که آموختن درسی که زمان تدریس آن، شما در کلاس

حاضر نبوده اید، چقدر دشوار است. اما حضور در کلاس از نظر

فیزیکی چندان مهم نیست بلکه شما باید حضور مؤثر و

متمرکزی در کلاس داشته باشید. ما هم اکنون می خواهیم

تکنیکهایی را ارائه دهیم که شما با عمل کردن به آنها و فقط

با عمل کردن به آنها بتوانید دانش آموز و دانشجویی فعال و

درگیر باشید.


تکنیکهای حضور فعال در کلاس

۱.همراهی با مدرس:

بسیار مهم است که خودتان را با سرعت، نحوه و شیوه

تدریس معلم یا استاد خود هماهنگ سازید و با او حرکت

کنید. هم شتاب بیش از مدرس داشتن ذهن را آشفته و

مغشوش می کند و هم سرعت کند شما و عقب ماندن

از او. هماهنگ نبودن با سرعت و روش و بیان مدرس، شما

را از جذب مطالب بعدی محروم می کند. آنچه که در همراهی

با مدرس مهم است، در وهله اول، خوب شنیدن است. اغلب

شما با آنکه صدای معلم را به وضوح نمی شنوید یا گفتار

سخنران را متوجه نمی شوید از این که از او بخواهید درباره

آن مطلب را رساتر و واضح تر بیان کند، واهمه دارید. گاهی

صدای سخنران به انتهای کلاس نمی رود، گاهی تند و گذرا

صحبت می کند گاهی صحبتش نامفهوم است و برخی اوقات

نیز به مطلبی در گذشته استناد می کند که شما از آن هیچ

اطلاعی ندارید. یادتان باشد شما برای این به کلاس یا جلسه

سخنرانی آمده اید که مطلبی را فرا بگیرید و معلم هم دقیقاً

همین را می خواهد. بنابراین اگر کوچکترین ابهام یا عدم

وضوحی را در مطلب یا صدای معلم احساس کردید، باید

شهامت از او بخواهید که مطلب را دوباره بگوید.

سؤال کردن از معلم گناه نیست و نباید احساس گناهی

را هم به دنبال داشته باشد. به ویژه دانش آموزان دوره

ابتدایی خیلی از سؤال کردن بیم دارند. بسیاری از وقتها

پیش می آید که مثلاً معلم تکلیفی را به بچه ها می گوید

که برای فردا انجام دهند و دانش آموز درست متوجه این

تکلیف نمی شود، با وجود این چون می ترسد که سؤال

کند، چیزی نمی گوید و چه بسا که فردا به خاطر انجام

ندادن آن تکلیف مؤاخذه و تنبیه شود.

دوباره تأکید می کنیم که اگر نکته ای را متوجه نشدید

یا نشنیدید، حتماً بپرسید چه بسا که آن نکته کلیدی

بوده، تمام درس آن روز وابسته به همان نکته باشد.

۲. شنونده ای فعال باشید:

شما بارها به این عبارت تأکیدی برخورد کرده اید:

شنونده ای فعال باشید، اما مفهوم این عبارت چیست؟

یعنی باید چگونه باشیم؟ شنونده فعال چه خصوصیات و

ویژگیهایی دارد؟

بهترین و مؤثرترین راه برای این که شما یک شنونده فعال

باشید این است که یادداشت بردارید. چه، نیاز به یادداشت

برداری را سر کلاس احساس می کنید چه نمی کنید، حتماً

از صحبت مدرس یا سخنران، یادداشت بردارید. اما منظور ما

از یادداشت برداری در اینجا با آنچه که در روش مطالعه

متمرکز گفتیم فرق می کند که اکنون به شرح آن می پردازیم.

یادداشت برداری داخل کلاس

- شاخه اول، یادداشت برداری از نکات مهمی است که

معلم می گوید که در مورد آن توضیح دادیم.

- شاخه دوم، یادداشت برداری از سؤالاتی است که به

ذهنتان می رسد. البته اگر روند کلاس آرام و طرح سؤال

در طول کلاس مجاز باشد، ما توصیه می کنیم سؤال خود

را فوراً بپرسید. اما اگر معلم بگوید به سؤالات شما در آخر

کلاس پاسخ می دهم، مطلقاً سؤال خود را رها نکنید.

حتماً آن را مختصراً در گوشه ای بنویسید که آخر کلاس

بپرسید.

توصیه می کنیم که حتی الامکان، ردیفهای جلو را برای

نشستن انتخاب کنید. باز هم تأکید می کنیم که واقعاً

رابطه ای بین کسانی که جلو می نشینید و پیشرفت

تحصیلی، وجود دارد. این ارتباط، کاملاً منطقی است و

این طور نیست که عوامل حواس پرتی خود را کمتر سازید.

دقت و تمرکز حواس خود را افزایش دهید و به پیشرفت

تحصیلی خود کمک مؤثر کنید.

با توجه به همه این نکات که گفتیم، شما از این پس: ابتدا

در منزل مطالعه ای اجمالی بر مطالبی که می خواهند

تدریس کنند، خواهید داشت. سپس قبل از ورود به کلاس،

فرمان ذهنی دقیقی را به مغز خود می دهید و ذهن خود

را از حضور در کلاس هدفدار می کنید. بعد از ورود به کلاس،

حتی الامکان در ردیفهای جلو می نشینید و مانند یک

شنونده فعال به درس گوش می دهید و یادداشت

برداری می کنید. اگر هم سؤالی داشتید یا در طول کلاس

می پرسید و یا آن را ثبت می کنید و در آخر کلاس از

معلم سؤال می کنید. به این ترتیب شما حضور متمرکز

و فعال و مثمر ثمری در کلاس خواهید داشت و درصد

مهمی از یادگیری مطلب را همان سر کلاس به دست

خواهید آورد.



تاريخ : سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳٩۳ | ٤:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : جیم . ب | نظرات ()
  • قالب وبلاگ | دنیای اس ام اس